Trip Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Imre lemaire - WaarBenJij.nu Trip Galibi - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Imre lemaire - WaarBenJij.nu

Trip Galibi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Imre

23 Maart 2009 | Suriname, Paramaribo

Lieve lezers,

Ik ben gisteravond weer teruggekomen van een geweldige trip. Ik dacht dat deze trip niet zo spannend en avontuurlijk zou worden als de vorige trip. Nou hier komt dan mijn verhaal;) Van donderdag op vrijdag hebben we bij Anouk, Ryanne, Nathalie en Tony geslapen. Ze wonen in het centrum en we zouden hier de volgende morgen opgehaald worden. Om kwart voor 8 ( maar een kwartiertje te laat:P ) werden we met een busje opgehaald. We kregen een heerlijk broodje gezond en toen begon de reis. 3 en half uur moesten we rijden, totdat we bij Albina aankwamen. Dit is een dorpje aan de Marowijne rivier. Om 12 uur kwamen we hier aan. Berto ( waar we mee op trip waren ) had een afspraak met de bootsman gemaakt dat hij er om 12 uur zou zijn. Maar nee hoor….geen bootsman te bekennen. Wij wachten en wachten. Het weer sloeg ook een beetje om, het begon keihard te waaien. Ondertussen ging iedereen zijn tassen in vuilniszakken doen, zodat de spullen niet nat zouden worden in de boot. Na een uur nog steeds geen bootsman te bekennen. Het begon ook te regenen en ik zag het echt niet zitten om met dit weer op een bootje te zitten. Sommige mensen hadden een poncho mee en trokken deze aan. Wij hadden deze natuurlijk niet en hebben van een vuilniszak een geweldige regenbeschermende outfit gemaakt. Om half 2 konden we dan eindelijk vertrekken. Alle bagage moest eerst voorin de boot onder een zeil en daarna moesten wij er allemaal in. We waren met 23, ik dacht hoe kan dit nou ooit passen?! Nou daar gingen we dan…de Marowijne rivier op. In het begin viel het mee met het schommelen, maar al snel kwamen we midden op de rivier en begon het nog harder te waaien. Ik was zo bang dat we om zouden slaan, maar iedereen zei dat dat echt niet zou gebeuren. We werden zeiknat in de boot en waren helemaal doorweekt. Na 2 uur kwamen we eindelijk aan in Galibi. Ik was zo blij dat we aan wal konden. Ik was helemaal verkrampt van het zitten in de boot. We hebben toen alle spullen uitgepakt en meteen droge kleding aangedaan. Er was rijst met kip en bruine bonen mmmm:P natuurlijk weer een misverstand met de vegetariërs. Hij dacht dat ik de kip en wel uit kon halen, nou neej;) Er werd al snel wat anders voor mij gemaakt, Tahoe en aubergine. Om 9 uur ’s avonds moesten we de boot weer in op naar de schildpadden. Ik dacht oneej weer die boot in:S We hadden onze bikini maar aangedaan met een vuilniszak erover, want als we droge kleding aan zouden doen, zouden we toch meteen weer zeiknat worden. Het was pikdonker en je zag bijna niks. Het water was weer erg woest. We konden nu wel een beetje onder een zeil zitten, maar dat was ook geen lolletje. Na 3 kwartier varen kwamen we op een strandje aan. Ze gingen met de zaklamp opzoek naar schildpadden sporen en al snel hadden we er een gevonden. De schildpad had al eieren gelegd en was bezig om de kuil dicht te maken. Ik had dit natuurlijk al eens gezien in Tobago 7 jaar geleden, maar toch was dit weer erg leuk. In totaal hebben we 5 schildpadden gezien. We hebben een schildpad eieren zien leggen, uit de zee zien komen, naar de zee terug zien gaan etc. Alle stadia hebben we dus gezien. Om half 12 gingen we weer terug. En olm half 1 kregen we Sauto. Dit is een Surinaamse soep. Je kan er zelf van alles doordoen zoals rijst, taugé, uitjes en nog veel meer. Ik sliep met Anouk, Tony en Lobke op een kamer. Helaas kon niet iedereen in hangmatten dus zouden we het omwisselen. Ik vond het eerste wel jammer dat we niet in een hangmat lagen, maar een bedje vond ik na zo’n vermoeiende dag ook wel lekker. Ryanne en Nathalie sliepen in de kamer naast ons. We hoorden een keiharde gil. Er zat een hele grote kakkerlak bij hun op de kamer. Wij gingen ook maareven snel checken of er nog ongedierte op onze kamer was en ja hoor…. Opeens zag ik iets lopen onder een bed. Het was een heel grote spin, een VOGELSPIN!!! We hebben meteen Berto geroepen en die heeft hem doodgemaakt. Grr….ik kreeg er de rillingen van. Ik heb mijn klamboe maar goed ingestopt in mijn bed zodat er geen enge beesten bij konden komen:D

De volgende ochtend werd ik om half 9 wakker. Eerst ontbeten en daarna lekker gezwommen. ’s Middags gingen we naar de Galibi zoo. Dit was echt zo leuk. Zulke schattige aapjes die daar gewoon rondliepen en op je hoofd/schouders kwamen zitten. Ik was helemaal verkocht:D Ook nog een luiaard vastgehouden, wat een grappig beest is dat;) Opeens kwam er een man naar ons toe. Het bleek de broer van Bert te zijn, een leraar van de pabo. We hadden via de mail contact met hem gehad. De pabo heeft namelijk een actie gehouden voor Suriname, waarmee 4000 euro is opgehaald. Ik zou bij dit project een rol mogen spelen. Het was wel heel toevallig dat hij er ook was. Hij heeft ons uitgenodigd om zondagavond naar zijn hotel te komen om het een en ander te overleggen. Hij is hier op vakantie met zijn vrouw en heeft eigenlijk maar twee dagen dat hij hier in Paramaribo is. We moesten nog even op de foto met een leuke aap voor de pabo en hierna gingen we weer terug.
’s Avonds hebben we niet veel meer gedaan. Als we vrijdagavond geen schildpadden hadden gezien, hadden we deze avond als reserve avond. Ook deze avond waren we best weer moe en zijn rond 11 uur gaan slapen.

Om 9 uur gingen we ontbijten en onze spullen pakken. Toen zijn we met een klein groepje naar een Indianen dorpje gelopen, Christiaankondre. Ook zijn we nog een keertje naar de Zoo gegaan. Dit keer was er een hele mooie vogelspin in een plant. We hebben afscheid genomen van de schattige aapjes en zijn terug gegaan. Om 12 uur vertrok ik met Anouk. Ryanne en Nathalie en nog een groepje andere naar Frans Gyana. Lobke ging niet mee en bleef bij Tess, Dieke en Marjos. Zij gingen met een andere boot alvast naar Albina. Gelukkig was het nu heel mooi weer, dus wat het niet zo eng op de boot. Het water was veel rustiger en de zon scheen heerlijk. Het was heel raar om in Frans Gyana te zijn. Het was zo anders dan Suriname, echt Frans. Franse auto’s met nummerborden en de huizen waren heel anders. Omdat het zondag was, was het nogal uitgestorven en alles was dicht. Dit was wel jammer. Wel konden we een deel van de gevangenis Papillon zien. Dit was wel erg interessant. Onderweg stond een ijskar. Ook nu moesten we natuurlijk Frans praten. Ik had de smaak ‘fraise’ genomen, heerlijk! Hierna zijn we weer terug naar de boot gelopen en hebben wij nog even snel een duik in de Marowijne rivier. Nu was het nog maar een kwartiertje varen, het ligt echt heel dichtbij Suriname dus. We kregen nog wat te eten en gingen toen terug. Ik had eindelijk weer bereik met mijn cel ( zo noemen ze mobiele telefoon hier:P ) Zo zie je maar weer hoe afhankelijk je bent van de telefoon. Onderweg nog even gestopt om even de benen te strekken. We waren pas om kwart over 8 thuis terwijl we tussen 8 en 9 in het hotel die afspraak hadden. Snel wat gegeten en omgekleed en toen taxi Petje gebeld. Wat een luxe hotel zeg, met een casino enzo. In de Lobby:P zaten Hans en zijn vrouw. We hebben wat dingen afgesproken en de 28e hebben we een nieuwe afspraak. Wij gaan nu dingen regelen met de stichting en die school. Wat heeft de school voor spullen nodig etc.

Vandaag zijn we vroeg opgestaan want we hebben van alles te doen. De tijd gaat nu ook zo snel. Lobke gaat morgen al over een week weg. We hebben echt nog heel veel plannen deze week. We willen sieraden gaan maken, naar de cola creek, naar Overbridge, bij mensen gaan eten etc. Woensdag komen Tess, Dieke en Marjos hier eten dus dat is wel gezellig:D Ik hoop dat jullie nu weer een beetje bij zijn;) Veel liefs en een dikke brasa uit Suriname van mij

• 23 Maart 2009 - 12:58

Mamma:

ach wat lief die vogelspin!

• 23 Maart 2009 - 14:10

Jonathan:

wat een gave tripjes zeg! moet er niet gestudeert worden:P en al die aapjesss... nog ff n dan naar trinidad!

• 23 Maart 2009 - 17:55

Pappa:

misschien..............mag je wel zo'n schattig aapje.......neeeeeeeee.......daar laten in de oerwouden!!!!!!!
    prachtig Imre.........wat een verhaal!!!!!!

• 23 Maart 2009 - 18:42

Eveline:

Hoi Imre, wat maak je veel mee!Echt heel leuk om te lezen en de foto's te bekijken! Zo'n aapje wil je toch gelijk adopteren??? Volgens mij kan je je vader wel overhalen :-)

Groetjes, moeder van Roos

• 24 Maart 2009 - 07:37

Myrthe:

hahaha
    leuk! wat een leuke foto's!
    xxx zus

• 24 Maart 2009 - 14:16

Tessa:

ha Im, wat een avonturen weer, en leuke foto's! Wij zijn weer thuis dus zie je wel op skype als je ff tijd hebt tijdens al je bezigheden!
    XXX, Tessa,

• 26 Maart 2009 - 16:42

Lau:

Aaahh een vogelspin!! Jij bent echt een held aan het worden!! Ben ik straks de enige schijterd ;)! Wel echt leuke dingen heb je gedaan en foto's zien er ook heel leuk uit! Zo'n aapje vind ik dan wel weer echt leuk! hahah :D! Ik mail je! Liefss